UZASADNIENIE I PODSUMOWANIE GMINNEGO PROGRAMU REWITALIZACJI GMINY JASTKÓW NA LATA 2016 - 2023
Zgodnie z wymaganiami art. 42 ust. 2 oraz art. 55 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r.
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (j.t. Dz. U. 2016, poz. 353) do Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Jastków na lata 2016 – 2023.
Podstawę prawną do przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko stanowi Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (j.t. Dz. U. 2016, poz. 353).
Zgodnie z art. 55 ust. 3 ww. ustawy do przyjętego dokumentu załącza się pisemne podsumowanie zawierające uzasadnienie wyboru przyjętego dokumentu w odniesieniu do rozpatrywanych rozwiązań alternatywnych, a także informację, w jaki sposób zostały wzięte pod uwagę i w jakim zakresie zostały uwzględnione:
- ustalenia zawarte w prognozie oddziaływania na środowisko;
- opinie właściwych organów (Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska oraz Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego);
- zgłoszone uwagi i wnioski;
- wyniki postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko, jeżeli zostało przeprowadzone;
- propozycje dotyczące metod i częstotliwości przeprowadzania monitoringu skutków realizacji postanowień dokumentu.
Przedmiotem oceny oddziaływania na środowisko był projekt Gminnego Programu Rewitalizacji Gminy Jastków na lata 2016 - 2023.
RAMOWY PRZEBIEG STRATEGICZNEJ OCENY ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO
Postępowanie w sprawie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko przebiegało
w czterech etapach:
- uzgodnienie konieczności przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko projektu GPR;
- uzgodnienie stopnia szczegółowości informacji zawartych w prognozie oddziaływania na środowisko,
- sporządzenie prognozy oddziaływania na środowisko,
- uzyskanie wymaganych opinii oraz zapewnienie udziału społeczeństwa
w opiniowaniu.
KONIECZNOŚĆ PRZEPROWADZENIA STRATEGICZNEJ OCENY ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO
Gminny Program Rewitalizacji Gminy Jastków na lata 2016 – 2023 nie jest dokumentem planistycznym, o których mowa w art. 46 pkt. 1 ustawy z dnia 3 października 2008
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (j.t. Dz. U. 2016, poz. 353), ani dokumentem sektorowym, które zostały wymienione w art. 46 pkt. 2 w/w ustawy. Zatem
w stosunku do projektu dokumentu należało rozpatrzeć potrzebę przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko w trybie art. 47 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Projekt dokumentu mógł podlegać strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko zgodnie z art. 47 ustawy ooś, jeżeli właściwy organ wraz z organem opracowującym projekt dokumentu stwierdzi, że wyznacza on ramy dla późniejszej realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, lub że realizacja postanowień tego dokumentu może spowodować znaczące oddziaływanie na środowisko. W związku z art. 47 ustawy ooś Wójt Gminy Jastków, zwrócił się do organów
o których mowa w art. 57 i 58 ooś z wnioskiem zawierającym informacje
o uwarunkowaniach, o których mowa w art. 49 ustawy ooś o odstąpienie od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko projektu dokumentu
pn. Gminny Program Rewitalizacji Gminy Jastków na lata 2016 – 2023:
- pismo znak SI.0540.4.2016.ML z dnia 11 maja 2016 roku do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Lublinie;
- pismo znak SI.0540.5.2016.ML z dnia 11 maja 2016 roku do Lubelskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Lublinie.
W odpowiedzi, pismem znak DNS-NZ.7016.126.2016.AS z dnia 30 maja 2016 roku Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Lublinie, konieczność przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko projektu dokumentu pn. Gminny Program Rewitalizacji Gminy Jastków na lata 2016 – 2023” uzależnił od uzgodnień z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Lublinie.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Lublinie pismem znak WOOŚ.410.77.2016.MH z dnia 14 czerwca 2016 roku wskazał o konieczności przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko projektu dokumentu pn. Gminny Program Rewitalizacji Gminy Jastków na lata 2016 – 2023”.
UZGODNIENIE STOPNIA SZCZEGÓŁOWOŚCI INFORMACJI ZAWARTYCH
W PROGNOZIE
O wymagane uzgodnienie stopnia szczegółowości informacji zawartych w prognozie Wójt Gminy Jastków zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Lublinie pismem z dnia 22 czerwca 2016 roku (pismo znak: SI.0540.6.2016.ML) i Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Lublinie pismem z dnia 28 czerwca 2016 r. (pismo znak: SI.0540.7.2016.ML).
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska, pismem znak WOOŚ.411.31.2016.MH z dnia
11 lipca 2016 roku uzgodnił zakres i stopień szczegółowości informacji wymaganych
w prognozie oddziaływana na środowisko zgodnie z art. 51 ust. 2 i art. 52 ust. 1 i 2. Stosownie do zaleceń Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Lublinie zakres prognozy pogłębiono o zagadnienia dotyczące wpływu projektowanego dokumentu na możliwość spełnienia celów środowiskowych dla jednolitych części wód podziemnych i powierzchniowych, określonych w „Planie gospodarowania wodami w obszarze dorzecza Wisły” (MP z 2001r. Nr 49, poz.549) wynikających z Ramowej Dyrektywy Wodnej oraz działu III ustawy z dnia 18 lipca 2001r. Prawo wodne (tj. Dz. U. 2015 r. poz. 469 z późn. zm). Dodatkowo należało przeanalizować i ocenić wpływ realizacji projektu Programu Rewitalizacji na zmiany klimatyczne oraz różnorodność biologiczną. Konieczne było przeanalizowanie czy ustalenia projektowanego dokumentu uwzględniają cele i kierunki adaptacji do zmian klimatu, o których mowa w „Strategicznym planie adaptacji dla sektorów i obszarów wrażliwych na zmianę klimatu do roku 2020 z perspektywa do roku 2030” opracowanym przez Ministerstwo Środowiska;
Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Lublinie uzgodnił zakres zgodnie z pismem znak DNS-NZ.7016.175.2016.MW z dnia 6 lipca 2016 roku.
SPORZĄDZENIE PROGNOZY ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO
Do przygotowania Prognozy oddziaływania na środowisko przystąpiono po sporządzeniu projektu Gminnego Programu Rewitalizacji Gminy Jastków na lata 2016 - 2023. Zakres Prognozy był zgodny z art. 51 ust. 2 i art. 52 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r.
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, a także z uzgodnionym zakresem z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Lublinie oraz z Państwowym Wojewódzkim Inspektorem Sanitarnym w Lublinie.
UZYSKANIE WYMAGANYCH OPINII
O wymaganą opinię do projektu Gminnego Programu Rewitalizacji Gminy Jastków na lata 2016 – 2023 oraz do prognozy oddziaływania na środowisko wystąpiono do organów
o których mowa w art. 57 i 58 ustawy ooś:
- do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska – pismo znak SI.042.23.2016.ML
z dnia 8 września 2016 roku; - do Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Lublinie – pismo znak SI.0540.25.2016.ML z dnia 8 września 2016 roku.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska pozytywnie zaopiniował projekt Gminnego Programu Rewitalizacji Gminy Jastków na lata 2016 – 2023 wraz z Prognozą oddziaływania na środowisko jednocześnie przedstawiając uwagę do projektu GPR oraz prognozy, która została uwzględniona w obu dokumentach. Dotyczyła ona zapisów w projekcie GPR odnoszących się do projektu rewitalizacji pn. Strefa rekreacji w sołectwie Panieńszczyzna. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska zauważył, iż zgodnie z § 18 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 30 kwietnia 2013 roku w sprawie składowisk odpadów (Dz.U. z 2013r. Poz. 523) na koronie składowisk odpadów niebezpiecznych oraz składowisk odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne nie mogą być budowane budynki przez okres pięćdziesięciu lat od dnia zamknięcia składowiska, wykonywane wykopy, instalacje nadziemne i podziemne, z wyłączeniem instalacji związanych z funkcjonowaniem składowiska. W związku z powyższym ustalenia odnoszące się do projektu rewitalizacji uzupełniono o dopuszczenie na przedmiotowym terenie jedynie obiektów małej architektury, tj. w szczególności niewielkich obiektów użytkowych służących rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku takich jak: piaskownice huśtawki, drabinki, śmietniki – w rozumieniu art. 3 pkt 4 ustawy Prawo budowlane (tekst jednolity Dz. U. 2016. poz. 290 z późn. zm).
Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w opinii z dnia 20 września 2016 roku pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych zaopiniował pozytywnie projekt Gminnego Programu Rewitalizacji Gminy Jastków na lata 2016 – 2023 wraz z prognozą oddziaływania na środowisko. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny stwierdził, iż działania rewitalizacyjne zaproponowane w projekcie dokumentu nie powinny wpływać negatywnie na zdrowie i jakość życia ludzi. W ww. opinii Inspektor nie wniósł uwag.
ZAPEWNIENIE UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA W OPINIOWANIU
W trakcie sporządzania projektu Gminnego Programu Rewitalizacji zapewniono udział społeczeństwa poprzez następujące działania:
- w dniu 29 października 2015 roku w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Jastków zamieszczono informację o podjęciu przez Radę Gminy Jastków Uchwały
Nr XIII/74/2015 z dnia 23 października 2015 r. w sprawie przystąpienia do opracowania „Lokalnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Jastków na lata 2016 – 2023”; - w dniu 1 lutego 2016 roku w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej Urzędu Gminy Jastków oraz na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy Jastków oraz w poszczególnych sołectwach zostało umieszczone obwieszczenie, informujące potencjalnych beneficjentów procesu rewitalizacji o możliwościach, terminie i formie składania uwag, a także o terminie spotkania konsultacyjnego, podczas którego omówiony został projekt uchwały w sprawie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji na terenie gminy Jastków;
- wyłożenie projektu uchwały Jastków w sprawie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji wraz z diagnozą oraz wyborem obszarów zdegradowanych, stanowiących załączniki do przedmiotowej uchwały, które miało miejsce w dniach 8 luty – 4 marzec 2016 rok;
- w dniu 18 luty 2016 roku odbyło się spotkanie konsultacyjne w siedzibie Urzędu Gminy w Jastkowie, podczas którego omówiony został projekt uchwały wraz z diagnozą społeczno-gospodarczą i przestrzenną całej gminy Jastków.
- w dniu 4 kwietnia 2016 roku w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej Urzędu Gminy Jastków została umieszczona informacja o podjęciu przez Radę Gminy Jastków w dniu 25 marca 2016 r. Uchwały Nr XIX/ 132/2016 w sprawie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji na terenie gminy Jastków;
- w dniu 4 kwietnia 2016 roku w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej Urzędu Gminy Jastków została umieszczona informacja o podjęciu przez Radę Gminy Jastków w dniu 25 marca 2016 r. Uchwały Nr XIX/133/2016 w sprawie przystąpienia do sporządzenia Gminnego Programu Rewitalizacji Gminy Jastków na lata 2016 – 2023;
- w dniu 10 maja 2016 roku w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej Urzędu Gminy Jastków oraz na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy Jastków oraz w poszczególnych sołectwach zostało umieszczone obwieszczenie, informujące potencjalnych beneficjentów procesu rewitalizacji o możliwościach składania propozycji projektów rewitalizacyjnych, celem zamieszczenia ich w dokumencie Gminnego Programu Rewitalizacji Gminy Jastków. Składanie projektów rewitalizacyjnych możliwe było do dnia 21 czerwca 2016 roku;
- w dniu 10 maja 2016 roku w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej Urzędu Gminy Jastków oraz na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy Jastków oraz w poszczególnych sołectwach zostało umieszczone obwieszczenie, informujące potencjalnych beneficjentów procesu rewitalizacji o możliwościach, terminie i formie składania uwag do dokumentu GPR, a także o terminie spotkania konsultacyjnego, podczas którego omówiony został projekt dokumentu GPR;
- wyłożenie projektu Gminnego Programu Rewitalizacji Gminy Jastków miało miejsce w dniach od 17 maja do 21 czerwca roku. Podczas uspołecznienia projektu Gminnego Programu Rewitalizacji dla gminy Jastków na lata 2016 -2023 nie wpłynęła ani jedna fiszka projektowa’
- w dniu 31 maja 2016 roku odbyło się spotkanie konsultacyjne w siedzibie Urzędu Gminy w Jastkowie, podczas którego omówiony został projekt Gminnego Programu Rewitalizacji Gminy Jastków na lata 2016 – 2023. Uczestnicy warsztatów w trakcie dyskusji ustosunkowali się pozytywnie do zaprezentowanych projektów i zgłosili postulat dotyczący rezygnacji z projektu w miejscowości Panieńszczyzna dotyczącego „Utworzenia strefy przedsiębiorczości”, proponując w jego miejsce projekt związany z rolnictwem – projekt został uwzględniony.
Zgodnie z art. 54 ust 2 ww. ustawy Wójt Gminy Jastków zapewnił możliwość udziału społeczeństwa w strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko. Projekt Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Jastków wraz z prognozą oddziaływania na środowisko projektu GPR został wyłożony do publicznego wglądu:
- opublikowano obwieszczenie Wójta Gminy Jastków o wyłożeniu do publicznego wglądu projektu GPR wraz z Prognozą, które ukazało się w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Urzędu Gminy Jastków, na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy Jastków oraz w poszczególnych sołectwach;
- w obwieszczeniu zawarto informacje o możliwości, terminie, formie i miejscu wglądu do projektu GPR wraz z prognozą oraz o terminie dyskusji publicznej nad przyjętymi rozwiązaniami w projekcie GPR;
- wyłożenie projektu GPR wraz z prognozą odbyło się w dniach 22 lipca – 26 sierpnia 2016 r. w siedzibie Urzędu Gminy Jastków, Panieńszczyzna, ul. Chmielowa 3, 21-002 Jastków.
Podczas wyłożenia projektu Gminnego Projektu Rewitalizacji (GPR) wraz z Prognozą oddziaływania na środowisko projektu GPR odbyły się spotkania konsultacyjne ze społecznością lokalną w miejscowościach, w których zostały wyznaczone obszary zdegradowane oraz obszary rewitalizacji. Spotkania te miały miejsce w sołectwach: Panieńszczyzna (03.08.2016r.); Jastków (04.08.2016r.); Marysin (08.08.2016r); Snopków, Moszna i Moszna Kolonia (09.08.2016r.); Józefów– Pociecha (10.08.2016r.) oraz Miłocin i Dąbrowica (11.08.2016r.). W dniu 18 sierpnia 2016 r. w siedzibie Urzędu Gminy Jastków odbyła się dyskusja publiczna nad przyjętymi rozwiązaniami w projekcie GPR oraz omówiona została prognoza oddziaływania na środowisko projektu GPR.
Opinie można było składać za pomocą formularza (do pobrania na tronie BIP Urzędu Gminy Jastków), za pomocą środków komunikacji elektronicznej na adres mailowy: poczta@jastkow.pl; w formie pisemnej poprzez wypełniony formularz, który należało przesłać na adres Urzędu Gminy w Jastkowie, Panieńszczyzna, ul. Chmielowa 3, 21-002 Jastków; oraz ustnie podczas spotkania konsultacyjnego, które odbyło się dnia 18 sierpnia 2016 r.
w siedzibie Urzędu Gminy w Jastkowie.
PODSUMOWANIE I WNIOSKI Z PRZEBIEGU POSTĘPOWANIA W SPRAWIE STRATEGICZNEJ OCENY ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO
Ustalenia zawarte w prognozie oddziaływania na środowisko
Przedmiotem prognozy oddziaływania na środowisko był projekt Gminnego Programu Rewitalizacji Gminy Jastków. Teren objęty opracowaniem objął obszary na terenie sołectw: Panieńszczyzna, Snopków, Józefów-Pociecha, Jastków, Miłocin, Marysin, Dąbrowica oraz teren na pograniczu sołectw Moszna i Moszna-Kolonia.
Prognoza wykazała, że realizacja projektów wymienionych w projekcie Gminnego Programu Rewitalizacji Gminy Jastków na lata 2016 - 2023 przyniesie poprawę stanu elementów środowiska w stosunku do stanu obecnego. Większość projektów nie zakłada stałego negatywnego oddziaływania. W trakcie wykonywania prac związanych z realizacją projektów rewitalizacyjnych założono krótkotrwałą, chwilową i odwracalną ingerencję w środowisko przyrodnicze i kulturowe, powodując przejściowe uciążliwości. Realizacja projektu Programu Rewitalizacji przyczyniać się będzie do występowania pozytywnych tendencji w środowisku, zwłaszcza w zakresie: uporządkowania i pielęgnacji terenów zieleni, uporządkowania terenów zdegradowanych i otoczenia budynków, poprawy jakości wód podziemnych i powierzchniowych, różnorodności biologicznej, zwierząt i roślin, krajobrazu, powierzchni ziemi i zasobów naturalnych.
Podstawowym zadaniem programu jest przywrócenie lub zmiana funkcji obiektów, a jedynie w niektórych przypadkach działania dotyczą większych obszarów, czego przykładem jest realizacja zbiornika wodnego w miejscowości Panieńszczyzna. Realizacja działań będzie miała pozytywny wpływ na środowisko, będą one bezpośrednio wpływać na poprawę jakości środowiska poprzez działania wspierające rozwój infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, efektywność energetyczną czy ochronę powierzchni ziemi poprzez ponowne zagospodarowanie zrekultywowanego dawnego składowiska odpadów w miejscowości Panieńszczyzna. Działania, które pośrednio wpłyną na poprawę stanu środowiska odnoszą się między innymi do uporządkowania terenów zdegradowanych, ale i terenów znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie budynków – dotyczy projektów: Rewitalizacja budynku „Agronomówki” wraz z garażami, budynkiem lecznicy weterynaryjnej oraz budynkami poprzemysłowymi oraz Rewaloryzacji obiektu pałacowo – parkowego w Jastkowie. Realizacja projektów, z jednej strony przyczyni się do zmniejszenia terenów biologicznie czynnych, z drugiej zaś odpowiednie zagospodarowanie terenów zdegradowanych uwzględniające warunki siedliskowe i przyrodnicze, korzystnie wpłynie na bioróżnorodność i stan zieleni na tych obszarach.
Przedmiotem analizy w Prognozie była ocena wpływu projektów ujętych w Programie Rewitalizacji na cele środowiskowe jednolitych części wód powierzchniowych, w obrębie których projekt Programu Rewitalizacji dopuścił realizację przedsięwzięć. Ocena stanu (potencjału) ekologicznego i stanu chemicznego wymaga oznaczenia szeregu wskaźników i porównania ich z wartościami odniesienia. Ramowa Dyrektywa Wodna nadaje priorytetowe znaczenie elementom biologicznym przy określaniu stanu/potencjału ekologicznego wód powierzchniowych. W przypadku JCWP Ciemięga oraz JCWP Czechówka badano następujące wskaźniki: fitobentos, makrofity, a w przypadku JCWP Ciemięga dodatkowo ichtiofaunę. Realizacja przedsięwzięcia polegającego na budowie zbiornika wodnego w Panieńszczyźnie może stwarzać ryzyko nieosiągnięcia celów środowiskowych dla jednolitej części wód JCWP Ciemięga. Zagrożenie nieosiągnięciem celu środowiskowego rodzi konieczność zastosowania derogacji czyli odstępstw od osiągnięcia celów środowiskowych. Wprowadzenie odstępstwa od celów środowiskowych wiąże się ze spełnieniem określonych przesłanek, co jest warunkiem koniecznym zastosowania derogacji. Budowa zbiornika jest uzasadniona nadrzędnym interesem publicznym, pozytywne efekty dla środowiska i społeczeństwa związane z ochroną zdrowia, utrzymaniem bezpieczeństwa oraz zrównoważonym rozwojem przeważają nad korzyściami utraconymi w następstwie jego budowy. Ponadto zakładane korzyści nie mogą zostać osiągnięte przy zastosowaniu innych działań, korzystniejszych z punktu widzenia interesów środowiska. Jest mało prawdopodobne, aby przedsięwzięcia realizowane w obrębie JCWP Czechówka, polegające na adaptacji stawów w miejscowości Dąbrowica na potrzeby łowiska wędkarskiego, negatywnie wpływało na parametry wód w zakresie wszystkich elementów jakości wód powierzchniowych. Ocenia się, iż charakter planowanych projektów polegający na adaptacji stawów w Dąbrowicy oraz zagospodarowaniu kompleksu sportowo – rekreacyjnego w Dąbrowicy, nie stoi w sprzeczności z osiągnięciem celów środowiskowych wyznaczonych zgodnie z Planem gospodarowania wodami na obszarze przedmiotowej części dorzecza Wisły, jakimi są osiągnięcie co najmniej dobrego stanu ekologicznego oraz utrzymanie co najmniej dobrego stanu chemicznego wód.
Nie wykazano negatywnych oddziaływań na obszary Natura 2000, z uwagi na brak powyższych terenów w granicy gminy Jastków. Warunkiem minimalizacji niekorzystnych oddziaływań na sferę środowiskową będzie przestrzeganie zasad polityki proekologicznej
Zgłoszone uwagi i wnioski
Podczas trwania konsultacji społecznych projektu Uchwały Rady Gminy Jastków w sprawie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji wpłynęły uwagi, które dotyczyły:
- traktowania obszaru rewitalizacji jako całość wyznaczonego obszaru zdegradowanego – co jest zgodne z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 9 października 2015r. o rewitalizacji (Dz.U. z 2015 r. poz. 1777) - uwaga została uwzględniona.
- zmian granic obszarów zdegradowanych i obszarów rewitalizacji, a mianowicie:
- Panieńszczyzna - powiększenie zarówno obszaru zdegradowanego, jak i obszaru rewitalizacji o teren przeznaczony pod realizację zbiornika wodnego,
o zrekultywowane składowisko odpadów komunalnych oraz o teren stanowiący własność komunalną gminy będący w użytkowaniu Instytutu Uprawy Nawożenia
i Gleboznawstwa w Puławach (IUNG) - uwaga została uwzględniona; - Jastków – powiększenie zarówno obszaru zdegradowanego jak i obszaru rewitalizacji o obszary Jastkowa Środkowego i Podleśnego - uwaga została uwzględniona;
- Snopków - powiększenie zarówno obszaru zdegradowanego jak i obszaru rewitalizacji o tereny zabudowy mieszkaniowej położone po południowej stronie drogi powiatowej nr 2212L relacji Jastków – Snopków w dolinie rzeki Ciemięgi - uwaga została uwzględniona.
- włączenie i uznanie za obszar zdegradowany i obszar rewitalizacji następujących terenów:
- stawy oraz obszar źródlisk przy rzece Czechówce w miejscowości Dąbrowica - uwaga została uwzględniona.
- obszar wzdłuż cieku Struga Tomaszowicka w miejscowości Tomaszowice Kolonia, wzdłuż której przebiega oznaczony szlak rowerowy, wymagający przywrócenia należnego standardu jakości szlaku m.in. poprzez poprawę jego oznakowania oraz poprawę jego nawierzchni - uwaga została uwzględniona.
Podczas uspołecznienia projektu Gminnego Programu Rewitalizacji dla gminy Jastków na lata 2016 - 2023, mającego miejsce w dniach od 17 maja do
21 czerwca 2016 roku wpłynął postulat dotyczący rezygnacji z projektu w miejscowości Panieńszczyzna dotyczącego „Utworzenia strefy przedsiębiorczości.” Uzasadnieniem rezygnacji z wymienionego projektu była zbyt mała powierzchnia pod utworzenie strefy. Zamiast strefy przedsiębiorczości zaproponowano projekt związany z rolnictwem pn. „Aktywizacja gospodarcza terenu wraz z uzbrojeniem pod działalność w branży rolniczej”. Projekt został uwzględniony w projekcie GPR. W trakcie konsultacji społecznych projektu GPR zgłoszono uwagi dotyczące:
- powiększenia obszaru zdegradowanego w miejscowości Dąbrowica – uwaga nieuwzględniona. Powiększenie obszaru zdegradowanego w sołectwie Dąbrowica było możliwe na etapie konsultacji społecznych dotyczących wyznaczania terenów zdegradowanych i obszaru rewitalizacji podczas których można było składać wnioski, opinie i uwagi co do wyboru terenów.
- „Jarów Snopkowskich” – pismo p. J.G. – uwaga nieuwzględniona. Uwaga nie dotyczy zakresu może zostać uwzględniona na etapie sporządzania dokumentów planistycznych (Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz planów miejscowych), w których to dokumentach definiuje się politykę zagospodarowania przestrzennego.
Dla projektu dokumentu Gminny Program Rewitalizacji Gminy Jastków na lata 2016 – 2023, zgodnie z decyzją Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Lublinie (pismo znak WOOŚ.410.77.2016.MH z dnia 14 czerwca 2016 roku) wskazane było przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko projektu dokumentu. W trakcie wyłożenia projektu GPR wraz z prognozą oddziaływania na środowisko projektu GPR, wpłynął wniosek o uwzględnienie w konsultowanym dokumencie projektu pn. „Inkubator kultury- kordegarda”, mającego na celu adaptację niewykorzystanych budynków kordegardy i hydroforni na terenie zdegradowanym i obszarze wskazanym do rewitalizacji w miejscowości Panieńszczyzna. Projekt został uwzględniony w projekcie GPR.
WYNIKI POSTĘPOWANIA DOTYCZĄCEGO TRANSGRANICZNEGO ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO
Zawarte w Programie zadania, będą realizowane na obszarze gminy Jastków, a ich zasięg oddziaływania na środowisko będzie miał przede wszystkim charakter lokalny. Wobec tego, dokument nie musiał być poddany procedurze transgranicznej oceny oddziaływania na środowisko.
PROPOZYCJE DOTYCZĄCE METOD I CZĘSTOTLIWOŚCI PRZEPROWADZANIA MONITORINGU SKUTKÓW REALIZACJI POSTANOWIEŃ DOKUMENTU
W celu skutecznej i efektywnej ewaluacji projektu Gminnego Programu Rewitalizacji niezbędne będzie przeprowadzenie analizy i oceny proponowanych działań, a także monitoring skutków realizacji postanowień dokumentu. Ocena powinna dotyczyć przede wszystkim skuteczności, efektywności i użyteczności wyznaczonych celów. Do podstawowych zadań podjętych przez jednostki nadzorujące proces rewitalizacji należą:
- koordynowanie procesu wdrażania programu;
- aktualizowanie Programu w zakresie dostosowania go do zamieniających się uwarunkowań oraz potrzeb,
- ciągłe monitorowanie efektów rzeczowych projektów wchodzących w zakres Programu oraz interweniowanie w przypadku stwierdzenia opóźnień bądź też nieuzasadnionej rezygnacji z realizacji zadania.
W przypadku realizacji przedsięwzięć zaliczanych do mogących znacząco oddziaływać na środowisko według Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko wymagane będzie uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, w której (jeśli wyniknie to z oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia) nałożony zostanie obowiązek monitorowania oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, w zakresie adekwatnym do rodzaju inwestycji.
UZASADNIENIE WYBORU PRZYJĘTEGO DOKUMENTU W ODNIESIENIU DO ROZPATRYWANYCH ROZWIAZAŃ ALTERNATYWNYCH
Projekt dokumentu GPR był przedmiotem licznych dyskusji i konsultacji pomiędzy zespołem eksperckim sporządzającym projekt GPR a społecznością lokalną oraz zespołem ds. rewitalizacji. Rozwiązania alternatywne poszczególnych planowanych działań i inwestycji były rozpatrywane na etapie tworzenia Programu. Szczegółowa analiza Programu Rewitalizacji wskazuje, że zdecydowana większość projektów cechuje pozytywny lub neutralny wpływ na środowisko przyrodnicze. W związku z czym nie ma potrzeby wyznaczania rozwiązań alternatywnych.
W dokumencie GPR trudno będzie o rozwiązania alternatywne w kwestii lokalizacji poszczególnych przedsięwzięć. Projekt GPR jest koncepcją przebudowy i rewitalizacji społecznej i przestrzennej obszaru rewitalizacji, która jest inicjatywą spójną i całościową, pozwalającą osiągnąć zamierzone efekty. Wprowadzenie rozwiązań alternatywnych kwestionowałoby całość wizji przebudowy i rozwoju wyznaczonego terenu. Duże możliwości istnieją w wyborze najlepszego pod względem oddziaływania na środowisko wariantu technologicznego.
Dokument GPR ma charakter strategiczny, na wysokim stopniu ogólności, w związku z tym brak jest możliwości precyzyjnego określenia działań alternatywnych dla wskazanych działań. Skutki środowiskowe podejmowanych działań zależą od lokalnej chłonności środowiska lub od występowania w rejonie realizacji przedsięwzięcia tzw. obszarów wrażliwych. W przypadku wszystkich przedsięwzięć, rozwiązania alternatywne, winny być przeanalizowane na etapie wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, zgodnie z ustawą ooś.
W ramach strategicznej oceny oddziaływania rozwiązania alternatywne do proponowanych w Programie mogą obejmować alternatywne: lokalizacje przedsięwzięcia, przebiegi szlaków w przypadku inwestycji drogowych, rozwiązania technologiczne lub konstrukcyjne przedsięwzięć, różne skale i rozmiary inwestycji, harmonogramy lub organizacje prac budowlanych.